Leven vanuit je hart

Leven en spreken vanuit je hart. Dan kom je uit bij de taal van gevoelens en behoeften. Het is spreken vanuit je hart, vanuit zelfliefde en zelf compassie. Als jij jezelf meer en meer leert kennen, en contact maakt met onderliggende gevoelens en behoeften kom je helemaal in verbinding met jezelf. Dan wordt het makkelijker om verantwoordelijkheid te nemen voor jezelf en jouw grenzen. Je leert om je je grenzen aan te geven vanuit verbinding met jezelf en de ander.

We gaan dieper in op alle onderdelen van het model van verbindende communicatie van Marshall Rosenberg. Daarin ga je op onderzoek uit in jezelf en in je eigen leven. Hoe pas je gevoelens en behoeften toe in je eigen leven en op je werk. Hoe ga je om met conflicten? Hoe kun je helemaal jezelf zijn in het contact met de ander. En je leert om het te doen op een manier en met woorden die bij jou passen. De verschillende onderdelen zijn:

  • Waarnemen en het observeren van je oordelen
  • Ervaren en het onderzoeken van jouw gevoelens en emoties
  • Dieper duiken in onderliggende behoeften
  • Zelf keuzes maken en manieren vinden om je behoeften te vervullen

De belangrijkste pijlers van de coaching zijn:

Zelfcompassie
Verbinding in communicatie start met zelfliefde, zelfcompassie en verbinding met jezelf. Je krijgt helderheid over je eigen gedachten, gevoelens en behoeften. Je leert hier verantwoordelijkheid in te nemen, door goed bij jezelf te blijven. Dat doe je door goed te gronden en je bewust te worden en te zijn wat van jou is en wat van de ander.

Zelfexpressie
Een belangrijk proces is daarna ook uiting geven aan je eigen wensen en grenzen en een verzoek kunnen doen aan de ander. Je leert op een heldere en effectieve manier communiceren over je eigen grenzen en wensen. Het uiten van jouw gevoelens en behoeften op een manier die bij je past en die toch verbindend is.

Empathie
Vanuit die verbinding met jezelf, kun je je ook gaan verbinden met gevoelens en behoeften van de ander. Daarbij besteden we aandacht aan wat is empathie wel en wat is het niet. Hoe kun je dit non-verbaal toepassen, door oordeelloos waarnemen en aanwezig zijn. En hoe je empathie verbaal toe kunt passen, door het checken van gevoelens en behoeften bij de ander.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Vind mij op

linkedinlinkedin