Omgaan met hoogsensitiviteit

In mijn leven als hoogsensitief mens heb ik van alles uitgeprobeerd om om te gaan met alle prikkels en spanning in mijn leven. Prikkels uit mijn buitenwereld die binnenkomen via mijn zintuigen (alles wat ik zie, hoor, ruik, proef en aanvoel). En de prikkels uit mijn binnenwereld (mijn eigen gedachten, emoties en fysieke sensaties). Soms overspoelt het leven me nog steeds. Maar meestal sta ik weer snel op eigen benen en voel ik de kracht van mijn lichaam en de kracht van mijn hart. Ik ben me bewust van mijn energie en meer en meer aanwezig in het hier en nu.

Ik deel al deze ervaringen graag met jou! Want wat kun je nou doen als je overgevoelig bent voor prikkels en je jezelf niet meer voelt? Als je hoofd vol zit met oordelen en  gedachten en je heftig reageert op conflicten en emoties van anderen? Als je gevoeliger bent dan de gemiddelde mens, ben je gevoeliger voor indrukken en prikkels. Je pikt meer signalen en details op en daarbij verwerk je deze prikkels op een andere en meer intensieve manier.

  • Je ziet meer kleurschakeringen, bent gevoeliger voor licht.
  • Je gehoor werkt intenser en je bent misschien gevoeliger voor harde geluiden en schrikt snel.
  • Je huid is misschien gevoelig voor aanraking van kleding of andere mensen.
  • Je ruikt allerlei geuren die weer sensaties oproepen en intens zijn.
  • Je bent gevoeliger voor de energie van anderen, en kunt moeilijker bij jezelf blijven.

Herken je jezelf hierin en voel je je vaak overspoeld door het dagelijkse leven, ben je vermoeid en overprikkeld. Dan kan deze vorm van coaching je helpen om weer in verbinding te komen met jezelf. Alles is energie, jouw lichaam bestaat uit energie, je emoties en je gedachten. Als hoogsensitief persoon ben je hier gevoelig voor en kun je hier ook prachtig mee werken. Door te bewegen naar binnen, op te ruimen wat je belemmert om jezelf te zijn, word je je meer en meer bewust van jouw (zelf)liefde. Het is makkelijker om grenzen aan te geven, te spreken vanuit je hart en jezelf en je grenzen op een ontspannen manier te uiten. Zorgen voor jezelf is iets wat steeds vanzelfsprekender voor je is.

In de gesprekken gaan we in op:

Wat is hoogsensitiviteit
Wat is hoogsensitiviteit voor jou, ben jij iemand die graag alleen is, of zoek je juist beweging en avontuur? Wat zijn je kwaliteiten, wat zijn oude patronen en wat zijn je uitdagingen. Je leert vertrouwen op jezelf en op je eigen waarneming, alles wat je ziet, denkt, voelt en ervaart mag er helemaal zijn.

Diep ontspannen en tot rust komen
Hoe ga je om met overprikkeling en stress, het ontspannen van je stresssysteem en spanning af laten vloeien. Hoe kom jij in balans tussen inspanning en ontspanning. Hoe breng je je lichaam en zintuigen weer tot rust.

Gronden en centeren
Bewegen vanuit je hoofd naar je lichaam, door goed te gronden en te aarden. Je bewustzijn van de aarde onder je, je laten dragen door de aarde. En je bewustzijn van je lichaam en je gevoelens.

Energiebewustzijn 
Je leert onderscheid maken tussen je eigen energie en die van de ander. Door je eigen energieruimte te claimen en schoon te maken, voel je je krachtiger en meer jezelf. Daar waar nodig is kun je jezelf en jouw energieruimte beschermen.

Emoties en gedachten 
Ook je emoties en gedachten tonen zich via fysieke sensaties. Je leert je emoties en gedachten te omarmen, er helemaal te laten zijn. Het contact met jezelf wordt zachter en milder en er ontstaat een liefdevolle innerlijke dialoog, in plaats van perfectionisme en strenge en kritische gedachten

Hartsbewustzijn 
In het hele proces ga je je meer en meer verbinden met je hart en zo jezelf en jou energieruimte vullen met licht en liefde. Je leert keuzes maken die bij je passen. Niet door ze te overdenken en te gaan piekeren, maar door je intuïtie, je hart en je lichaam in te zetten.

Gezonde grenzen en spreken vanuit je hart
Zorg jij alleen voor anderen of ook voor jezelf? Misschien ben je gewend om je aan te passen en om ja te zeggen, ook als je nee voelt. Je grenzen voelen en ervaren helpt je om duidelijker te zijn naar je omgeving en je eigen energie te volgen in plaats van te doen wat wenselijk is voor de ander.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Vind mij op

linkedinlinkedin