Lesopbouw

De lessen duren 60 of 75 minuten. In elke les focussen we op een thema. Dat kan een fysieke ingang hebben zoals gezondheid, ontspanning of vitaliteit. Of een les rondom een hartkwaliteit: zoals compassie, vreugde, zelfvertrouwen, dankbaarheid, moed, e.d.

Activatie
Elke les start met een korte meditatie om rust te brengen en in contact te komen met jezelf en je lichaam, vaak zingen we dan een mantra. Daarna volgt een staande activatie met buigingen, strekkingen en draaiingen om je lijf en je wervelkolom los te maken en op te warmen. Verschillende spiergroepen worden gerekt en gestrekt als voorbereiding op de houdingen.

Energy Block Release (EBR) en bewegingsreeksen
Daarna volgen speciale energiereeksen uit de dru yoga. Zachte en vloeiende bewegingen die helpen om energieblokkades op te lossen, waardoor de energie weer gaat stromen. De ene keer is het een dynamische en vitaliserende reeks en de andere keer een rustige of ingekeerde serie.

Houdingen
Na een EBR serie of andere bewegingsreeks volgen een paar yogahoudingen (asana’s). De houdingen zijn staand, zitten, knielend of liggend. Het kunnen omgekeerde, versterkende of evenwichtshoudingen zijn. Iedere houding heeft een eigen uitwerking op lichaam en geest.

Adem, mudra, affirmatie en visualisatie
In de lessen leer je om je bewust te worden van je ademhaling, waardoor je dieper kunt ontspannen in de houdingen. Soms doen we een speciale ademtechniek rondom een thema. Verder kan er aandacht zijn voor mudra’s: (hand) houdingen die helpen de energie te richten op het thema van de les. Daarnaast wordt gebruikt gemaakt van affirmaties en visualisatie.

Diepe (liggende) ontspanning
De les eindigt met een geleide ontspanning. Daarin krijgt de vrijgemaakte energie een plek in je lichaam en wezen. Je komt helemaal tot rust en weer in balans.

Na de yogales drinken we samen een kop thee!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailfacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Vind mij op

linkedinlinkedin